Goed verzekerd op skivakantie

Waarom jezelf verzekeren?

Op skivakantie gaan is een opwindende en avontuurlijke ervaring, maar het brengt ook risico’s met zich mee. Het is belangrijk om uzelf te beschermen tegen onverwachte gebeurtenissen, zoals een blessure op de piste, verlies van bagage, of zelfs het annuleren van uw reis. Daarom is het afsluiten van de juiste verzekeringen essentieel om met een gerust hart van uw skivakantie te kunnen genieten.

Welke type verzekeringen heb ik nodig?

Reisbijstandsverzekering

Een reisbijstandsverzekering is een must voor iedereen die op skivakantie gaat. Deze verzekering dekt medische kosten in geval van een ongeluk of ziekte tijdens uw verblijf in het buitenland. Denk aan ski-ongelukken waarbij u letsel oploopt en medische hulp nodig heeft. Met een goede reisbijstandsverzekering bent u verzekerd van snelle en professionele medische zorg, zonder dat u zich zorgen hoeft te maken over de kosten.

Annuleringsverzekering

Een annuleringsverzekering biedt u bescherming in het geval dat uw skireis onverwacht moet worden geannuleerd. Dit kan gebeuren om verschillende redenen, zoals ziekte, een sterfgeval in de familie, of onverwachte veranderingen in uw plannen. Met een annuleringsverzekering krijgt u de kosten van uw reis vergoed, zodat u geen financieel verlies lijdt.

Familiale verzekering

Tijdens uw skivakantie kunt u per ongeluk schade toebrengen aan derden of hun eigendommen. Een familiale verzekering, ook wel aansprakelijkheidsverzekering genoemd, dekt de kosten van schadeclaims die tegen u worden ingediend. Dit is vooral belangrijk als u tijdens het skiën per ongeluk iemand anders verwondt of schade veroorzaakt. Met een familiale verzekering bent u beschermd tegen onvoorziene juridische kosten.

Conclusie

Een skivakantie kan een geweldige ervaring zijn, maar het is essentieel om uzelf goed te verzekeren om met een gerust hart te kunnen genieten. Een reisbijstandsverzekering, annuleringsverzekering en familiale verzekering zijn allemaal belangrijke stappen om ervoor te zorgen dat u optimaal beschermd bent tijdens uw avontuur op de piste. Neem de tijd om de juiste verzekeringen af te sluiten voordat u vertrekt, zodat u zorgeloos kunt genieten van uw skivakantie.

Lees het volledige bericht

Disclaimer – Juridische informatie – duurzaamheidsbeleid – Remuneratiebeleid

1. DisclaimerPrivacyverklaringCookiebeleidBemiddelingsdienstWetgeving MiFIDDuurzaamheidsbeleidRemuneratiebeleid
Deze website wordt beheerd door Archer Consulting BV (Webassur.be) voor LELEU-VDB bvba erkend onder FSMA toelating: 0877.060.538 hierna genoemd LELEU-VDB bvba en heeft tot doel de bezoeker ervan informatie te verstrekken over de diensten die wij – LELEU-VDB bvba – aanbieden als onafhankelijk verzekeringstussenpersoon.

De inhoud ervan wordt in samenwerking met allerlei partners geproduceerd. De informatie op deze website heeft niet het verstrekken van advies als doel, met inbegrip van het financieel, fiscaal, boekhoudkundig of juridisch advies. Voor nog meer precieze informatie nodigen wij u uit zich tot ons kantoor te wenden.

De verstrekte informatie zal pas een aanbod uitmaken, indien dit uitdrukkelijk wordt bedongen en vermeld. De website wordt naar best vermogen en op regelmatige tijdstippen bijgewerkt. LELEU-VDB bvba geeft echter geen garanties wat betreft de actualiteit, correctheid, volledigheid of geschiktheid voor een bepaald doel van de informatie, de gegevens, de publicaties op deze website of de websites waarnaar zij een link leggen of de betrouwbaarheid of de eerbaarheid van hun bronnen. LELEU-VDB bvba kan voor schade die het gevolg is van de toegang tot, de consultatie of het gebruik van de informatie, gegevens, webpagina’s en publicaties op deze website, of via het gebruik van interactieve toepassingen, alleen aansprakelijk gesteld worden in geval van opzet of zware fout. De informatie, webpagina’s, publicaties en gegevens op deze website worden beschermd door intellectuele eigendomsrechten, die toebehoren aan Archer Consulting BV (Webassur.be) of LELEU-VDB bvba. Zonder de uitdrukkelijke, voorafgaande, schriftelijke toestemming van Archer Consulting BV is het niet toegelaten de informatie en dit materiaal te verspreiden, te reproduceren, te verkopen, of over te dragen in gelijk welke vorm en met gelijk welke middelen.

De dienst- en productinformatie die LELEU-VDB bvba verstrekt via deze website wordt beheerst door de regels van het Belgische recht waaraan zij onderworpen zijn. De intellectuele eigendomsrechten op de informatie, publicaties en gegevens verstrekt op deze website komen toe aan LELEU-VDB bvba hetzij aan met hen verbonden entiteiten of aan derden. Voor onze dienstverlening is ons kantoor afhankelijk van de informatie die u ons verstrekt. Daarom is het belangrijk dat u ons juiste en volledige informatie aanlevert. Wanneer u ons kantoor onjuiste of onvolledige informatie bezorgt, kan LELEU-VDB bvba niet aansprakelijk worden gesteld voor de gevolgen hiervan. Deze website richt zich enkel tot Belgische ingezetenen.

De website en al zijn gevolgen zijn beheerst door het Belgische recht. Enkel de Belgische rechtsmachten zijn bevoegd om kennis te nemen van enig geschil m.b.t. de website, zijn inhoud en zijn gevolgen.

Privacy verklaring

    • Contactgegevens: LELEU-VDB bvba
    • Adres maatschappelijk zetel: Provincieweg 478 – 9550 Herzele
    • Telefoon: 09/360 72 00
    • E-mail: kantoor@leleu-vdb.be

Verzekeringsmakelaar, ingeschreven in het FSMA register met Ond nr 0877.060.538 LELEU-VDB bvba (verder kantoor) neemt uw rechten bij gegevensverwerking ernstig. In dit beleidsdocument lichten wij toe hoe wij uw persoonsgegevens verzamelen, verwerken en gebruiken. Ze vormt het algemene beleid van het kantoor op het vlak van gegevensverwerking conform de toepasselijke wetgeving waaronder de Algemene Verordening Gegevensbescherming (GDPR).

Als verzekeringsmakelaar vervult het kantoor mogelijk een dubbele rol op het vlak van gegevensverwerking. In dat geval zijn we zowel verwerkingsverantwoordelijke als verwerker. De rol van verwerkingsverantwoordelijke nemen wij op als we gegevens verwerken in eigen naam en voor eigen rekening. Daarnaast vervullen wij, ten behoeve van de maatschappijen, ook de rol van verwerker. Dat betekent dat wij ook persoonsgegevens verzamelen en verwerken voor de verzekeringsmaatschappijen met wie wij samenwerken en van wie wij producten aan u voorstellen en aanbieden. In deze verklaring gaan we enkel dieper in op de verwerking van uw gegevens als verwerkingsverantwoordelijke.

Verwerkingsverantwoordelijke De verantwoordelijke voor de verwerking is LELEU-VDB bvba Provincieweg 478 – 9550 Herzele met Ond nr 0877.060.538 . Voor alle vragen omtrent ons privacy beleid kunt u met ons contact opnemen via kantoor@leleu-vdb.be. Voor vragen die verder gaan dan een eenvoudige vraag om inlichtingen, kunnen wij u vragen zich te identificeren, zodat wij zeker zijn dat wij de gevraagde informatie en gegevens aan de juiste persoon verstrekken. Wanneer verzamelt en verwerkt ons kantoor gegevens?

Het kantoor verzamelt en verwerkt gegevens over u wanneer u met ons contact opneemt met het oog op advies over verzekeringsovereenkomsten, het aanbieden of het voorstellen van verzekeringsovereenkomsten, het verrichten van voorbereidend werk met het oog op het sluiten van verzekeringsovereenkomsten en het sluiten zelf van verzekeringsovereenkomsten.

Daarnaast kunt u ook op ons een beroep doen of ons ook contacteren voor bijstand bij het beheer en de uitvoering van de door u gesloten verzekeringsovereenkomsten. Ook wanneer u op enige andere wijze met ons contact opneemt zullen wij uw gegevens (moeten) verwerken. Tot slot is het ook mogelijk dat wij gegevens over u verkrijgen via derden en deze gegevens gebruiken om u te benaderen om via onze bemiddeling een overeenkomst te sluiten. Welke gegevens verzamelt en verwerkt ons kantoor? Het kantoor verzamelt en verwerkt gegevens die u ons naar aanleiding van contact met het kantoor meedeelt zoals uw naam, adres, e-mailadres en professionele gegevens, zoals bedrijfsnaam en BTW-nummer. Het betreft ook alle gegevens die noodzakelijk zijn om ons toe te laten uw verzekeringsbehoeften in te schatten.

Dit gaat onder andere over gegevens betreffende uw woning (in het kader van een brandverzekering), uw financiële gegevens (bij beleggingsverzekeringen) en medische gegevens (bij gezondheidsverzekeringen). Uw gegevens worden enkel verwerkt in het kader van de verzekering waarvoor u op ons een beroep doet, tenzij u dit anders wenst en dit ook zo aangeeft.

Wij verzamelen deze gegevens wanneer u onze documenten en formulieren manueel invult en ook wanneer u dat elektronisch doet. Bij het eventuele bezoek aan onze website worden er cookies gebruikt. Voor meer informatie hieromtrent, kunt u het kantoor contacteren. Voor welke doeleinden verzamelt en verwerkt ons kantoor gegevens?

De doeleinden waarvoor wij gegevens verwerken zijn van diverse aard en worden hieronder uiteengezet. Voor onze klanten verwerken wij deze gegevens voor klantenbeheer, met name de aanvaarding, het beheer en het sluiten van verzekeringscontracten en de promotie van andere producten en diensten van ons kantoor zelf. Deze verwerkingen zijn in hoofdzaak gebaseerd op de contractuele relatie met onze klanten, maar ook, voor zover het gaat om prospectie, op uw uitdrukkelijke toestemming. Naar leveranciers toe verwerken wij deze gegevens in het kader van ons leveranciersbeheer en op basis van de contractuele relatie die wij met onze leveranciers hebben of opbouwen. Voor zover het gaat om prospecten, dit zijn natuurlijke personen die (nog) geen klant van ons zijn, verwerken wij de gegevens voor doeleinden van direct marketing, op basis van ons gerechtvaardigd belang om te ondernemen. Aan prospecten die per e-mail worden benaderd, vragen wij de uitdrukkelijke toestemming om hen ook in de toekomst te kunnen benaderen. Prospecten die per brief worden benaderd verzoeken wij een opt-out clausule aan te kruisen indien zij niet verder door ons benaderd willen worden.

Naar onze medewerkers toe verwerken wij de gegevens voor doeleinden zoals personeelsbeheer en loonadministratie. Wat onze website betreft, stemmen wij de inhoud en het gebruiksgemak hiervan zoveel mogelijk af op u als gebruikers ervan. Daarnaast verwerken wij uw gegevens om te voldoen aan de verplichtingen die voortvloeien uit het ter beschikking stellen van een website en de inhoud ervan en om u in staat te stellen om gebruik te maken van de interactieve toepassingen en diensten op deze website. Wat zijn de grondslagen voor de verwerking van gegevens door ons kantoor? In beginsel verzamelen en verwerken wij uw gegevens op basis van de contractuele relatie die wij met u hebben als gevolg van uw aanvraag of verzoek in verband met een verzekeringsbehoefte en de daaruit voortvloeiende overeenkomst(en), alsook als gevolg van de vraag om u bij te staan in het beheer en de opvolging van de verzekeringsovereenkomsten die u heeft gesloten. Waar de verwerking niet noodzakelijk is om de contractuele relatie uit te voeren, is ze gebaseerd op onze gerechtvaardigde belangen als onderneming, in het bijzonder de vrijheid van onderneming en informatie.

Daarbij zorgen wij er steeds voor dat er tussen onze en uw belangen een evenwicht bestaat, bijvoorbeeld door u een recht van verzet toe te kennen. Voor zover het gaat om gezondheidsgegevens of zogenaamde gevoelige gegevens kunnen wij uw persoonsgegevens enkel verwerken mits uw uitdrukkelijke toestemming. Die wordt u gevraagd op het ogenblik dat u bij ons klant wordt. Is dat niet gebeurd, willen wij u vragen ons dit te melden, zodat het nodige hiertoe kan gebeuren. Worden de gegevens meegedeeld aan derden? Uw gegevens worden hoofdzakelijk intern verwerkt. Dat neemt niet weg dat ze moeten worden meegedeeld aan de verzekeringsmaatschappij met wie u uiteindelijk de overeenkomst sluit. Het is mogelijk dat wij voor bepaalde punctuele diensten een beroep doen op derden. In dergelijke gevallen kunnen uw gegevens aan deze derden worden bezorgd maar enkel voor de betreffende dienst en steeds onder controle van ons kantoor.

In bepaalde gevallen bestaat er een wettelijke verplichting om bepaalde gegevens over te maken. Dat is met name het geval wanneer wij hiertoe wettelijk worden verplicht of overheidsinstanties het recht hebben bij ons gegevens op te vragen. Uw gegevens worden in beginsel niet doorgegeven naar derde landen of aan internationale organisaties. Uw rechten De regelgeving kent u diverse rechten toe die er moeten voor zorgen dat u voldoende wordt beschermd. U kan zich te allen tijde verzetten tegen het gebruik van uw gegevens door ons kantoor voor direct marketingdoeleinden.

Wenst u niet op de hoogte te worden gehouden van de aanbiedingen van ons kantoor, kan u dit melden via [vermelding van het emailadres via hetwelk dit kan gebeuren] of door het aankruisen van een vakje in de informatie die u bij specifieke gelegenheden wordt verstrekt. U kan steeds de gegevens die wij over u verwerken, inkijken en, indien nodig, laten verbeteren.

Daartoe volstaat het dit aan te vragen via [vermelding van he emailadres via hetwelk dit kan gebeuren], met een bewijs van uw identiteit. Die vragen wij om te verhinderen dat uw gegevens worden meegedeeld aan iemand die daar geen recht op heeft. Indien u het niet eens bent met de manier waarop wij uw gegevens verwerken, kan u steeds een klacht indienen bij de Gegevensbeschermingsautoriteit, Drukpersstraat 35 te 1000 Brussel.

Daar kan u ook terecht voor alle algemene vragen in verband met de verwerking en bescherming van persoonsgegevens. Wijzigingen Ons kantoor behoudt zich het recht voor om deze verklaring en/of dit beleid te wijzigen. Wijzigingen zullen via de website aan gebruikers worden gemeld.

1. Introductie 2. Wat zijn cookies? 3. Soorten cookies 4. Cookies gebruikt door deze website 5. In- en uitschakelen en verwijderen van cookies

1. Inleiding

In dit beleid informeren we u over het gebruik van cookies en soortgelijke technologieën op de websites en apps van ons kantoor. Ons kantoor gebruikt cookies in overeenstemming met de geldende wettelijke voorschriften, zijn privacyverklaring en dit cookiebeleid. Dit cookiebeleid is van toepassing op alle websites (zowel openbare als beveiligde) en apps van ons kantoor, tenzij anders bepaald door de specifieke website of app zelf. Voor zover cookies uw persoonsgegevens verzamelen, ziet ons kantoor toe op de verwerking van uw persoonsgegevens. Meer algemene informatie over hoe ons kantoor uw persoonsgegevens gebruikt, vindt u in de privacyverklaring. Wij benadrukken dat bepaalde media niet beschikbaar is indien u de desbetreffende cookies niet aanvaardt

2. Wat zijn cookies?

Een cookie is een eenvoudig, klein bestand met persoonsgegevens dat met de pagina’s van deze website wordt meegestuurd en door uw browser op de harde schrijf van uw computer of ander apparaat wordt opgeslagen. De daarin verzamelde informatie kan bij een volgend bezoek opnieuw naar onze servers of die van de betreffende derde partij teruggestuurd worden. Onder cookies worden ook zogenaamde “scripts” verstaan. Een script is een programmeercode dat wordt gebruikt om onze website optimaal en interactief te laten functioneren. Tot slot vallen eveneens ‘webbeacons’, ‘pixeltags’ of ‘socialemediacookies’ onder de term ‘cookies’. Deze worden gebruikt voor de integratie van diverse sociaalnetwerksites op deze website. Ingebedde elementen van derden of met andere woorden inhoud bij een derde partij opgeslagen, kunnen namelijk ook op onze website worden getoond.

Daarnaast kan de inhoud van deze website via sociaalnetwerksites worden gedeeld door middel van de aanwezige buttons op de diverse pagina’s. Voorbeelden van dergelijke sociaalnetwerksites zijn Facebook, Google+, Whatsapp, Instagram, YouTube, LinkedIn, Disqus en Twitter. Aangezien cookies persoonsgegevens zijn, wordt de verwerking ervan beheerst door onze privacyverklaring . De verwerking van functionele cookies is gebaseerd op ons gerechtvaardigd belang, aangezien de functionele cookies vereist zijn voor de goede werking en beveiliging van deze website. De overige cookies zullen niet geplaatst worden tenzij deze website hiervoor uw toestemming gekregen heeft.

3. Welke cookies kunnen gebruikt worden op onze website / apps?

3.1. Herkomst:

De websites en apps van ons kantoor maken gebruik van cookies die, afhankelijk van hun doel, kunnen ingedeeld worden in drie categorieën: – Eerste categorie: cookies die uw gebruikerservaring optimaliseren – Tweede categorie: cookies die klantenprofilering door ons kantoor mogelijk maken – Derde categorie: cookies die persoonsgegevens delen met derden  

3.2. Levensduur:

Permanente cookies: blijven op uw apparaat aanwezig voor de levensduur van het cookie. Ze worden geactiveerd telkens u deze website bezoekt. Sessie cookies: vereenvoudigen en linken de handelingen van de gebruiker aan elkaar tijdens de browersessie. Telkens u het browerscherm opent, worden deze cookies tijdelijk geplaatst. Sessie cookies worden verwijderd zodra de browser wordt afgesloten.

3.3. Functie/doeleinde:

Functionele cookies: zorgen ervoor dat alle onderdelen van de website optimaal functioneren. Dit zijn cookies die noodzakelijk zijn voor de goede werking en de beveiliging van de website, zoals cookies voor load balancing (i.e. de verdeling van aanvragen aan een webserver over een aantal computers), en voor de aanpassing van de gebruikersinterface (m.n. de taalkeuze en de weergave van zoekresultaten).

Deze cookies kunnen zonder toestemming worden geplaatst. Niet-functionele cookies: worden geplaatst voor statistische, sociale en commerciële doeleinden en staan los van de technische ondersteuning van deze website en voldoen niet aan de voorwaarden om vrijgesteld te worden van de toestemmingsverplichting. Uw uitdrukkelijke toestemming is vereist voor de plaatsing van deze cookies. (niet-functionele) technische cookies zorgen ervoor dat uw gebruikersvoorkeuren bekend blijven. deze website is hierdoor gemakkelijk toegankelijk en u hoeft niet steeds dezelfde informatie in te voeren bij meerdere bezoeken aan de site. Analytische cookies geven weer hoe u deze website gebruikt. Op basis van deze verzamelde informatie wordt een statistische analyse gemaakt om zo de structuur, navigatie en inhoud van deze website gebruiksvriendelijker te maken en te verbeteren. Via marketing cookies wordt het online advertentieaanbod gepersonaliseerd. Aan de hand van een profiel, opgesteld op basis van uw klik- en surfbedrag op de site, krijgen zowel deze website als derden inzicht in de campagneprestaties.

Hieronder worden tevens de socialemediacookies verstaan. Deze cookies bieden de mogelijkheid om buttons van sociaalnetwerksites op te nemen. De buttons werken via een code afkomstig van deze sites. Een handige tool om webpagina’s te promoten zoals ‘liken’ en ‘pinnen’. Indien sociaalnetwerksites via deze website deze cookies plaatsen om (uw) gegevens te verzamelen, heeft deze website geen invloed op het gebruik van en de manier waarop zij met deze gegevens omspringen. Meer informatie hieromtrent vindt u in de privacyverklaringen van de sociaalnetwerksites, die telkens opgegeven worden in onderstaande lijst van actieve cookies. Houd er rekening mee dat deze privacyverklaringen op elk moment door de sociaalnetwerksites gewijzigd kunnen worden.

4. Cookies gebruikt door deze website

Cookie Type Duur Omschrijving
Noodzakelijk
WPML wpml_browser_redirect_test Eerste partij 24 uur Via de WPML cookie is deze website functioneel in meerdere talen waarbij u zelf uw voorkeurstaal kan instellen. 
Analytics
Google Analytics Eerste partij 1 minuut tot 2 jaar Via deze cookies krijgt deze website onder meer informatie over het aantal (unieke) bezoekers, de bezoekerssessies, hoe de bezoekers de site gebruiken en via welk kanaal (sociale media, zoekrobots etc.) deze website werd bereikt. Google Analytics geeft vervolgens inzicht in deze data aan de hand van een analyserapport. Lees hier het privacybeleid van Google.

__utma 2 jaar
__utmb 30 min.
__utmt 10 min.
__utmz 6 maanden
_ga 2 jaar
_gat 1 min.
_gid 1 dag
Marketing
uid Derde partij 1 jaar UID verzamelt statistische gegevens omtrent uw bezoek(en) aan deze website. Het aantal bezoeken, de gemiddelde duur van een bezoek en uw inhoudelijke voorkeuren worden opgeslagen om advertenties nog beter af te stemmen op uw persoonlijke voorkeuren.
Youtube YSC Derde partij Sessie YouTube, een website voor het plaatsen en het delen van video’s, gebruikt cookies om data te verzamelen van individuele bezoekers en om na te gaan welke functies of voorkeuren door bepaalde gebruikers werden geselecteerd.  Lees hier het privacybeleid van YouTube. Noot: U dient (sociale) mediacookies in te schakelen om videocontent te kunnen raadplegen op deze website.
Google DoubleClick IDE Derde partij 2 jaar Google DoubleClick verzamelt informatie omtrent advertenties die u raadpleegt vóórdat u naar deze website surft. Dit geeft deze website en derden de mogelijkheid advertenties op maat te tonen.
LinkedIn bcookie Derde partij 2 jaar Het sociale medianetwerk LinkedIn herkent zijn gebruiker tijdens een bezoek aan andere websites dankzij de LinkedIn bcookie. Op basis daarvan toont LinkedIn u relevante en gepersonaliseerde advertenties bij uw volgend bezoek. Lees hier het privacybeleid van LinkedIn.
Youtube VISITOR_INFO1_LIVE Derde partij 5 maanden YouTube, een website voor het plaatsen en het delen van video’s, gebruikt cookies om data te verzamelen van individuele bezoekers en om na te gaan welke functies of voorkeuren door bepaalde gebruikers werden geselecteerd. Lees hier het privacybeleid van YouTube. Noot: U dient (sociale) mediacookies in te schakelen om videocontent te kunnen raadplegen op deze website.
Youtube GPS Derde partij 30 minuten YouTube, een website voor het plaatsen en het delen van video’s, gebruikt cookies om data zoals locatie te verzamelen van individuele bezoekers en om na te gaan welke functies of voorkeuren door bepaalde gebruikers werden geselecteerd. Lees hier het privacybeleid van YouTube. Noot: U dient (sociale) mediacookies in te schakelen om videocontent te kunnen raadplegen op deze website.

 

5. In- en uitschakelen

Hoe kan ik browser cookies opvragen en verwijderen ? Als u wenst te weten welke cookies er geplaatst zijn of u wenst deze te verwijderen, kan u hiervoor terecht bij de instellingen van uw browser. Op de onderstaande links kan u hiervoor de nodige instructies terugvinden. Cookie instellingen Internet Explorer Cookie instellingen Firefox Cookie instellingen Chrome Cookie instellingen Safari   Let op! Indien cookies zijn uitgeschakeld, bestaat de mogelijkheid dat deze website niet optimaal werkt. Na de verwijdering in uw browser, worden cookies na uw toestemming opnieuw geplaatst bij een volgend bezoek aan deze website.

Bemiddelingsdienst

Ons kantoor doet haar uiterste best om u zo goed mogelijk van dienst te zijn. U kan steeds bij ons kantoor terecht voor uw vragen en problemen. Mocht u een klacht over onze dienstverlening hebben die wij niet in onderling overleg kunnen oplossen kan u steeds terecht bij:

Gegevens van de bemiddelingsdienst en Ombudsman:

Ombudsman van de Verzekeringen: De Meeûssquare 35 1000 Brussel

Tel. 02 547 58 71 Fax 02 547 59 75
E-mail: info@ombudsman-insurance.be
Website: https://www.ombudsman-insurance.be

Wetgeving MiFID: ons beleid inzake Gedragsregels en Belangenconflicten

Op 30 april 2014 is de wetgeving Twin Peaks II in werking getreden, een wetgeving die als doel heeft de consument beter te informeren en te beschermen op het vlak van zijn verzekeringen. Klantgerichtheid, informatieverstrekking, transparantie, service, zijn voor LELEU-VDB bvba altijd al essentieel geweest in de relatie met zijn klanten. LELEU-VDB bvba is gehouden tot het naleven van de AssurMiFID-gedragsregels, zoals bepaald in de wet van 30 juli 2013 tot verstrekking van de bescherming van de afnemers van financiële producten en diensten alsook van de bevoegdheden van de FSMA en diverse bepalingen alsook het KB van 21 februari 2014 over de regels voor de toepassing van de artikelen 27 tot 28bis van de wet van 2 augustus 2002 betreffende het toezicht op de financiële sector en de financiële diensten op de verzekeringssector en KB van 21 februari 2014 inzake de krachtens de wet vastgestelde gedragsregels en regels over het beheer van belangenconflicten, wat de verzekeringssector betreft.

Meer informatie over de wijze waarop ons kantoor deze gedragsregels invulling geeft (waaronder een belangenconflictenbeleid), is terug te vinden onder rubriek MiFID gedragsregels en belangenconflictenbeleid. Onze communicatie met u voeren wij in het Nederlands. Ons kantoor biedt diensten van verzekeringsbemiddeling aan, dwz. de werkzaamheden die bestaan in het adviseren over verzekeringsovereenkomsten, het aanbieden, het voorstellen, het verrichten van voorbereidend werk tot het sluiten van verzekeringsovereenkomsten of het sluiten van verzekeringsovereenkomsten, dan wel in het assisteren bij het beheer en de uitvoering ervan. Voor onze diensten ontvangen wij in beginsel een vergoeding van de verzekeringsonderneming, die deel uitmaakt van de premie die u als klant betaalt. In het andere geval ontvangen wij voor onze diensten van verzekeringsbemiddeling een vergoeding van u als klant. In voorkomend geval zal dit deel uitmaken van een afzonderlijke overeenkomst.

Duurzaamheidsbeleid

1. GEDRAGSLIJNEN BETREFFENDE DUURZAAMHEIDSRISICO’S Conform de Verordening betreffende informatieverschaffing over duurzaamheid in de financiëledienstensector (‘SFDR’ – Sustainable Financial Disclosure Regulation) houdt ons kantoor bij advies voor verzekeringen met een beleggingscomponent rekening met duurzaamheidsrisico’s, voor zover deze informatie ter beschikking wordt gesteld door de verzekeringsmaatschappij. De SFDR heeft duurzaamheidsrisico’s gedefinieerd als ‘een gebeurtenis of omstandigheid op ecologisch (E), sociaal (S) of governancegebied (G) die, indien ze zich voordoet, een werkelijk of mogelijk wezenlijk negatief effect op de waarde van de belegging kan veroorzaken’. In het kader van advies voor verzekeringen met een beleggingscomponent zet het remuneratiebeleid, van toepassing in ons kantoor, niet aan tot het nemen van buitensporige risico’s in verband met duurzaamheidsrisico’s.

2. ONGUNSTIGE EFFECTEN OP DUURZAAMHEIDSFACTOREN De SFDR heeft duurzaamheidsfactoren gedefinieerd als ‘ecologische, sociale en werkgelegenheidszaken, eerbiediging van de mensenrechten, en bestrijding van corruptie en van omkoping’.2; Het wettelijk kader met betrekking tot duurzaamheidsfactoren en ongunstige effecten van beleggingsbeslissingen op duurzaamheidsfactoren is momenteel niet volledig en zal de komende maanden en jaren dus evolueren. Ons kantoor neemt daarom de ongunstige effecten van beleggingsbeslissingen op duurzaamheidsfactoren momenteel niet in aanmerking in haar verzekeringsadvies voor verzekeringen met een beleggingscomponent. Ons kantoor zal dit beleid herzien, naarmate het wettelijk kader verder wordt uitgewerkt.

Remuneratiebeleid

Ons kantoor zet zich loyaal, billijk en professioneel in voor de belangen van haar klanten. Het remuneratiebeleid van het personeel van ons kantoor of elke andere verbonden persoon (bv. een subagent) leeft deze verplichting na. Er wordt geen enkele regeling getroffen op het gebied van beloning, op het gebied van verkoopdoelen of anderszins, die hemzelf of zijn werknemers ertoe kan aanzetten een klant een bepaald verzekeringsproduct aan te bevelen, terwijl de verzekeringsdistributeur een ander verzekeringsproduct zou kunnen aanbieden dat beter aan de behoeften van de desbetreffende klant zou voldoen. In dit kader heeft ons kantoor het hierna volgend remuneratiebeleid geïmplementeerd:

1. VERGOEDING Ons kantoor vergoedt enkel via een vaste verloning, welke niet gebonden is aan de realisatie van commerciële doelstellingen.

2. INCENTIVES (niet- geldelijke voordelen) Ons kantoor maakt geen gebruik van incentives.

3. COMMERCIELE DOELSTELLINGEN Ons kantoor stelt geen commerciële doelstellingen vast. OF Bij het vaststellen van eventuele commerciële doelstellingen neemt ons kantoor de volgende voorwaarden in acht:

• De commerciële doelstelling doet geen afbreuk aan de belangen van de klanten;

• De commerciële doelstelling is niet verbonden aan één welbepaald product of een beperkt gamma van producten ( product van de maand is verboden);

• Het bedrag dat toegekend wordt n.a.v. het behalen van de commerciële doelstelling is beperkt en redelijk;

• De periode die in overweging wordt genomen voor de toekenning van commerciële doelstellingen is voldoende lang;

• De te behalen commerciële doelstelling is het resultaat van de gezamenlijke inspanning en niet verbonden aan een individuele prestatie.

[update 14.02.2023]
Lees het volledige bericht

BOB beschermt levens. Wie rijdt, drinkt niet!

Aantal alcoholgerelateerde ongevallen zit terug in de lift

In de eerste 9 maanden van dit jaar gebeurden er 3138 ongevallen met een bestuurder onder invloed van alcohol. Dat is het hoogste aantal sinds 2016. Het blijft nodig om te sensibiliseren én te controleren voor rijden onder invloed van alcohol. Daarom is de BOB-campagne deze eindejaarsperiode weer trouw op post met deze keer als slogan ‘BOB beschermt levens’.

BOB zorgt namelijk niet alleen voor zichzelf, de andere inzittenden, maar zeker ook voor alle andere weggebruikers onderweg. Een campagnespot met als leidraad de song ‘It’s My Life’ van Dr. Alban en een affichagecampagne zullen de boodschap van Vias institute, vzw Belgische Brouwers en Assuralia verspreiden. De lokale en federale politie voeren in heel het land extra controles uit vanaf vrijdag 25 november tot 30 januari.

Aantal alcoholgerelateerde ongevallen op hoogste peil sinds 2016

In de eerste 9 maanden van dit jaar gebeurden er in ons land 3138 letselongevallen (ten opzichte van 2489 in dezelfde periode vorig jaar) waarbij de bestuurder te veel gedronken had. Dat is het hoogste aantal alcoholgerelateerde ongevallen sinds 2016. 
Na twee coronajaren met veel beperkingen komt het fenomeen van drinken en rijden terug vaker voor. Er waren natuurlijk terug onnoemelijk veel festivals, familiefeesten en andere evenementen waar mensen in de verleiding kwamen om te drinken en te rijden.

In het eerste halfjaar van 2022 liepen ook al 22 779 bestuurders tegen de lamp bij een controle door de lokale of federale politie. Dat zijn er 126 per dag. Hun rijbewijs werd op zijn minst ingetrokken voor een aantal uren, maar vaak krijgen ze flinke straffen die afhankelijk van de alcoholintoxicatie kunnen gaan van een boete van 179 tot 16 000 euro, het verplicht installeren van een alcoholslot tot een rijverbod van 5 jaar. Een recente enquête van Vias toont aan dat 1 Belg op 3 (36%) in de laatste 3 jaar een alcoholcontrole heeft moeten ondergaan. Dat is het bewijs dat de pakkans reëel aanwezig is.

Durf elkaar aanspreken 

Uit dezelfde enquête blijkt ook dat de helft van de Belgische bestuurders (48%) een vriend of vriendin die te veel gedronken heeft naar huis brengt wanneer die toch aanstalten maakt om dronken achter het stuur te kruipen. 1 op de 3 (33%) zoekt een oplossing zoals het bellen van een taxi. Op die manier wordt er vermeden dat een persoon onder invloed de weg op gaat. 1 op de 8 (13%) maakt een opmerking, maar laat de bestuurder zelf de keuze om al dan niet te rijden. Slechts 3% zegt helemaal niets.
Wanneer de persoon die te veel gedronken heeft een onbekende is, zijn we veel minder geneigd om hem of haar aan te spreken op zijn gedrag. Een kwart van de mensen (24%) zegt in dat geval helemaal niets. Slechts 10% brengt de dronken persoon naar huis, 1/3 van de Belgische bestuurders (36%) zoekt wel een oplossing zoals een taxi die vermijdt dat hij moet hij of zij moet rijden. 

Of de persoon die dronken achter het stuur wil kruipen nu een bekende of onbekende is, de gevolgen van zijn of haar daden kunnen even groot zijn. Het blijft belangrijk dat we elkaar aanspreken op onaanvaardbaar gedrag in het verkeer. 

BOB brengt al meer dan 25 jaar niet alleen zichzelf en de andere passagiers veilig naar huis, maar zorgt door zijn positief gedrag er ook voor dat geen enkele andere weggebruiker in gevaar komt. De campagneslogan die Vias institute, vzw Belgische Brouwers en Assuralia dit jaar uitdragen is daarom ‘BOB beschermt levens’.

‘It’s My Life’ staat centraal in de campagnevideo 

Om de boodschap kracht bij te zetten dat BOB de levens van vele mensen beschermt, is er dit jaar een campagnespot waarin de hit ‘It’s My Life’ uit 1992 van Dr. Alban centraal staat.  
Tijdens de video die via sociale media verspreid wordt, zien we 3 kameraden die met de wagen terugkeren van een partijtje voetbal. Onderweg komen ze alle mogelijke soorten weggebruikers tegen die allemaal de bekende song zingen. Op die manier benadrukken ze dat ieder leven waardevol is en beschermd wordt door BOB.

 

Bron https://www.vias.be

Lees het volledige bericht

Arbeidsongevallenverzekering voor werknemers

De arbeidsongevallenverzekering (Verzekering arbeidsongevallen) vergoedt werknemers uit de privésector voor de gevolgen van een ongeval op het werk of op de weg van en naar het werk.

De verzekering Arbeidsongevallen komt tussen bij arbeidsongevallen en ongevallen op de weg van en naar het werk waarvan uw werknemers het slachtoffer zijn. De regeling van de schadegevallen gebeurt conform de Arbeidsongevallenwet van 10 april 1971.

Elke werkgever in België is wettelijk verplicht een arbeidsongevallenverzekering af te sluiten voor zijn werknemers die onderworpen zijn aan RSZ (Rijksdienst voor Sociale Zekerheid), maar ook voor bijvoorbeeld jobstudenten die niet aan RSZ onderworpen zijn.

 

Welke waarborgen zijn standaard voorzien?

De arbeidsongevallenverzekering komt tussen wanneer een werknemer een arbeidsongeval heeft op de werkvloer of op de weg van en naar het werk.

Welke vergoeding voorziet een arbeidsongevallenverzekering?

  • een vergoeding voor de medische kosten
  • een dagvergoeding voor tijdelijke arbeidsongeschiktheid
  • een rente in geval van blijvende arbeidsongeschiktheid of overlijden

Welk zijn de optionele waarborgen?

  • Dekking van het gedeelte van het loon dat het wettelijk maximum overschrijdt
  • Dekking van privéongevallen van werknemers
  • Dekking van de bedrijfsleiders die een optimale dekking willen

Tip: bent u zaakvoerder of zelfstandige zonder, of met personeel? Denk aan een ongevallenverzekering 24/24 Beroeps- en Privéleven. Deze verzekering zorgt ervoor dat u beschermd bent tegen de gevolgen van een ongeval tijdens uw beroepsactiviteiten of in uw privéleven.

 

Hoe een arbeidsongeval aangeven? 

Elk arbeidsongeval moet zo spoedig mogelijk worden aangegeven door de werkgever aan zijn verzekeraar. De werknemer of een van zijn gezinsleden kunnen het ongeval ook aangeven. De aangifte moet gebeuren met een speciaal formulier, waaraan een medisch getuigschrift wordt toegevoegd.

Om een arbeids(weg)ongeval aan te geven dient een voorgeschreven aangifteformulier te worden ingevuld. Dit document kan manueel (papieren versie) ofwel elektronisch (indien aangeboden door uw arbeidsongevallenverzekeringsmaatschappij) worden ingevuld en vervolgens naar de gepaste verzekeringsmaatschappij worden verzonden.

Een aangifte kan ook elektronisch worden uitgevoerd via het Portaal van de sociale zekerheid. Om dit uit te voeren, heeft u een specifieke toegang nodig (https://www.socialsecurity.be/site_nl/general/helpcentre/registration/register/index.htm). Van de aangifte (met uniek nummer) krijgt u een kopie per e-mail.

Download hier de ongevalsaangifte Arbeidsongevallen

Medisch attest van eerste vaststelling

 

Meer informatie gewenst?

Bel ons op het nummer 09/360 72 00 voor een afspraak. Dan maken wij u wegwijs in deze materie en zoeken we samen met u de beste oplossing voor uzelf en uw medewerkers. 

 

 

Lees het volledige bericht

Brandpreventie: je elektrische step of fiets veilig opladen

Als verzekeringsmakelaar is het ook onze taak om de burger aan te zetten tot het nemen van de nodige initiatieven voor zijn eigen brandveiligheid.

Vandaag leggen we de focus op de Li-ion batterijen waarmee vrijwel alle soorten consumentenproducten zijn uitgerust en zeker de fietsbatterijen in e-bikes en e-steps. Bij dagelijks gebruik worden deze batterijen regelmatig opgeladen. Als dit opladen niet onder de juiste omstandigheden gebeurt, ontstaan brandrisico’s

Je elektrische fiets of step opladen voelt als de normaalste en veiligste zaak ter wereld. Maar als het fout gebeurt, kan het ook heel wat schade veroorzaken. De batterijen van je elektrische step of fiets en hun bijhorende opladers en kabels kunnen vuur vatten en zorgen voor een brand.

Gelukkig zijn er manieren om dit te vermijden:

1.  Laad enkel op in een ruimte met een rookmelder en blijf in de buurt

2.  Batterij volledig opgeladen? Haal de stekker uit het stopcontact

3.  Batterij beschadigd, defect of niet meer in gebruik? Bewaar ze op een veilige plaats en breng ze zo snel mogelijk naar het recyclagepark
of je fietshandelaar

4.  Elke batterij is anders. Lees daarom de handleiding van je apparaat zorgvuldig na

5.  Laad de batterij na elk langer gebruik en minstens één keer per maand op

6.  Gebruik alleen de originele oplader en bijhorende batterij

7.  De batterij bewaren en opladen doe je best op de juiste plek: een droge, niet te warme en niet te koude omgeving

8.  Laat de batterij eerst even op temperatuur komen als ze te heet of te koud is alvorens ze op te laden

9.  Leg niets op de batterij tijdens het laden om oververhitting te voorkomen

10. Beperk het brandbaar materiaal in de buurt van de elektrische fiets of step, zeker tijdens het laden

11. Laad je batterij niet op in je vluchtweg naar buiten, bijvoorbeeld de traphal of de gang

12. Voorkom beschadiging aan de batterij. Verwijder ze daarom indien mogelijk van je fiets of step tijdens het transport met de auto

13. Controleer regelmatig of je batterij niet beschadigd is en laat deze zeker na een zware val nakijken door de fiets- of stephandelaar

14. Herstel nooit zelf de batterij maar laat dit aan een expert over.

Het opladen van je GSM, smartphone, tablet en laptop kan dezelfde brandrisico’s met zich meebrengen. Dezelfde tips als deze voor het opladen van je fietsbatterij blijven geldig. Neem ook volgende bijkomende veiligheidstips in acht:

  • Leg het apparaat stabiel tijdens het opladen en op een onbrandbare ondergrond
  • Gebruik alleen de originele oplader en zorg dat deze niet beschadigd is
  • Leg het toestel nooit in de zon
  • Leg niets op het toestel om oververhitting te voorkomen
  • Beperk het brandbaar materiaal in de buurt van het toestel (bvb. niet op je bed of in de zetel)
  • Is de batterij van je toestel beschadigddefect of niet meer in gebruik ? Wacht niet met ze in te leveren bij het recyclagepark. Bewaar ze in afwachting op een veilige plaats, bijvoorbeeld buiten.

Nog een laatste tip voor eindejaar: een rookmelder is niet alleen een goed cadeau, je hebt ook  dubbel zoveel kans om een woningbrand te overleven. Het is geen duur geschenk… maar wel een mensenleven waard!

 

bron https://www.speelnietmetvuur.be/nl/elektriciteit/

Lees het volledige bericht

Kotstudenten? Heel wat studenten keren terug naar hun kot. Maar wat met de huuraansprakelijkheid: is die wel verzekerd?

Met het nieuwe academiejaar voor de deur en als ouder van studerende kinderen kunt u zich de vraag stellen over de nodige verzekeringen voor het kot van uw kind.

Hieronder zetten we enkele aandachtspunten op een rijtje.

De huuraansprakelijkheid

Indien u een brandverzekering heeft lopen voor uw woning als hoofdverblijfplaats (als eigenaar of als huurder), hoeft u geen aparte huuraansprakelijkheidsverzekering af te sluiten voor een gehuurde studentenkot.

In de meeste brandverzekeringen zit namelijk een extra waarborg die hiervoor een oplossing biedt. U kan deze verzekeringsuitbreiding terugvinden in de algemene voorwaarden van uw brandpolis onder de rubriek die de aansprakelijkheid van de verzekerde ook dekt voor ‘materiële schade veroorzaakt aan het verblijf gehuurd of gebruikt door de studerende kinderen.’

  • Worden als ‘verblijf’ beschouwd:
    • de kamer van het studerende kind
    • de door hem of haar gebruikte gemeenschappelijke ruimten

    Kamers van andere studenten zijn niet gedekt.

  • De tussenkomst is beperkt tot schadegevallen:
    • die gedekt zijn door de brandverzekering (brand, waterschade, kortsluiting, glasbreuk), en
    • waarbij de huurder-student aansprakelijk wordt gesteld voor de schade aan het gehuurde of gebruikte gebouw.
    • Pure huurschade zoals vlekken of krassen op de muur, waarvoor een huurwaarborg wordt gedeponeerd, vallen hier dus niet onder.
Wat als meerdere studenten samen een gebouw huren?
 

Wanneer de student afzonderlijk een huurcontract ondertekent waarin expliciet wordt verwezen naar een kamer en de gemeenschappelijke ruimten, is er weinig kans tot discussie. Enkel de schade aan de in het contract vermelde ruimtes is verzekerd.

Maar het gebeurt steeds vaker dat appartementen, studio’s of zelfs kleine huizen door verschillende studenten samen worden gehuurd. Hoe zit het dan op het vlak van de huuraansprakelijkheid van de studenten?

Situatie 1: huurcontract is ondertekend door 1 persoon

    • de student die het huurcontract ondertekende is als enige aansprakelijk voor huurschade aan het gebouw;
    • dit geldt ook wanneer de schade werd veroorzaakt door onderhuurders;
    • zodra een gebouw (appartement, huis, studio …) in zijn geheel wordt gehuurd door een kind van de verzekerde en in het kader van studies, dient u ons te contacteren. Niet alle verzekeringscontracten aanzien dit als een gewone verblijf voor studenten.

Let op: de verzekeraar kan in dit geval wel verhaal uitoefenen tegen de andere onderhuurders!

Situatie 2: alle bewoners van het gebouw ondertekenden het huurcontract

    • in dit geval zijn alle studenten gezamenlijk aansprakelijk voor huurschade;
    • de schadevergoeding aan de verhuurder (of aan derden) is ten laste van alle medehuurders;
    • voor deze vergoeding is het eventueel mogelijk de huurdersaansprakelijkheidsverzekering van 1 van de studenten aan te spreken, en vervolgens verhaal uit te oefenen op de andere studenten.
    Let op: de verzekeraar kan in dit geval wel verhaal uitoefenen tegen de andere onderhuurders!

Tip!

Om heel wat problemen te vermijden, raden we u als ouder van studerende kinderen aan dat u erop toeziet dat:

  • alle huurders en medehuurders een huurdersaansprakelijkheidsverzekering hebben (al dan niet via de brand- of familiale verzekering van de ouders)
  • alle studenten ofwel een afzonderlijk huurcontract ondertekenen, ofwel samen 1 huurcontract ondertekenen.

De persoonlijke spullen van het kind

    • De brandverzekering van de ouders dekt ook de schade aan persoonlijke spullen die hun studerende kinderen meenemen op kot. Bv. computer, tv, gitaar …
  • Opgelet met waarborg Diefstal: de inboedel in een studentenkot is niet automatisch verzekerd in diefstal door de brandverzekering van de ouders.

Als je nog vragen hebt of weet u niet zeker of u in orde bent , aarzel dan niet om me te contacteren: bel 09/360 72 00 of stuur een e-mail kantoor@leleu-vdb.be

 

bron www.aginsurance.be

Lees het volledige bericht

Je voorruit herstellen of vervangen. De verschillen op een rijtje.

Een beschadigde autoruit? Afhankelijk van de situatie zijn er twee manieren om dit aan te pakken: de voorruit herstellen of vervangen. Heeft je autoruit bijvoorbeeld een barst, dan moet je ‘m wel laten vervangen. Maar wat zijn nu de verschillen tussen een voorruit herstellen of vervangen? Om dat te verduidelijken, zetten we de voordelen van de twee opties op een rij.

De voordelen van herstellen

  • Ecologisch

Je autoruit herstellen is beter voor het milieu dan wanneer je ‘m vervangt. Je hebt geen andere grondstoffen – een nieuwe ruit dus – nodig en brengt daardoor tot tien keer minder CO2-uitstoot voort.

  • Goedkoper

Herstellen van de sterretjes in je voorruit is een heel pak goedkoper dan het vervangen van de ruit. Bovendien is het ook een stuk milieuvriendelijker. Zo heeft een herstelling tot 10x minder CO2 uitstoot dan een vervanging. Bij Autoglass Clinic gaan we daarom steeds voor de economische, ecologische en dus de meest logische oplossing: herstellen als het kan, vervangen als het moet. 

  • Snel

Bij een herstelling ben je na een twintigtal minuten verder geholpen. Eventjes wachten met een kop koffie en je kunt alweer de baan op.

  • Levenslange garantie

Herstellingen gebeuren door echte vakmannen en met de nodige precisie. Daardoor kan u bij Autoglass Clinic een levenslange garantie genieten.

  • Mobiele unit

Geraak je niet in een van onze service centers? Dan komen wij dankzij onze mobiele unit toch gewoon naar je toe. Zowel om je voorruit te herstellen of vervangen. Voor het ultieme gemak!

De voordelen van vervangen

  • Dezelfde kwaliteit

Wanneer je jouw voorruit laat vervangen, hoef je niet in te boeten op kwaliteit. Onze ruiten komen van dezelfde producent als deze die produceren voor de autoconstructeurs.

  • Snelle levering

Nieuwe autoruit nodig? Doordat we nauw samenwerken met onze ruitenleveranciers, kunnen wij op elk moment een bestelling bij hen plaatsen. En dat voor elke mogelijke ruit die er maar is. Een onmiddellijke levering = geen tijdverlies = een snelle service.

  • Levenslange garantie

Dankzij zowel onze eigen jarenlange ervaring en die van onze partners, voorzien wij zorgeloos een levenslange garantie bij de vervanging van een voorruit. Je kan dus op beide oren slapen.

  • Mobiele unit

Ook voor vervangingen gaan wij met onze mobiele unit de weg op. Zo kan jij rustig doorgaan met je dagelijkse taken terwijl wij ons werk doen. Win-win!

Voorruit herstellen of vervangen: wij maken de juiste keuze

Het mag dus duidelijk zijn: zowel herstellen als vervangen hebben hun voordelen. Kom je bij ons binnen met een beschadigde autoruit, dan zullen we bekijken welke oplossing jouw autoruit nodig heeft.

Je voorruit herstellen of vervangen? Hiervoor kan terecht bij één van de 28 Autoglass Clinic service centers. Autoglass Clinic komt ook bij je thuis of op kantoor. Bel voor een afspraak bel gratis  0800 23 332

https://www.autoglassclinic.be/

Lees het volledige bericht

Steeds meer fysieke agressie tussen bestuurders

Vias institute heeft een nieuwe enquête gehouden over agressiviteit en irritante gedragingen in het verkeer. Een van de meest opvallende resultaten is de stijging van het fysieke geweld tussen bestuurders. 7% van de bestuurders zegt er het voorbije jaar slachtoffer van geworden te zijn ten opzichte van 2% in 2017. Bij de irritante gedragingen valt op dat vooral in Brussel steeds vaker dubbel parkeren gemeld wordt. Bij het begin van de week van de hoffelijkheid achter het stuur geeft Vias concrete tips om escalatie van te voorkomen.

De tweede editie van de nationale enquête over agressiviteit en irritante gedragingen achter het stuur werd eind februari gehouden bij een representatief staal van 1000 Belgische bestuurders.

7% slachtoffer van fysieke agressie achter het stuur

54% van de Belgen zegt slachtoffer geworden te zijn van agressiviteit in het verkeer het voorbije jaar. Dat is een kleine daling ten opzichte van 5 jaar geleden (57%). We stellen wel vast dat de extremere vormen van agressie wel toegenomen zijn. Zo zegt 7% van de Belgische bestuurders slachtoffer geworden te zijn van fysieke agressie in de voorbije 12 maanden ten opzichte van 2% in 2017. 1 op de 15 bestuurders (6,5%) zegt ook uit zijn wagen gestapt te zijn ‘om het uit te vechten’ met een andere bestuurder. 5 jaar geleden was dat 2,5%. In Brussel gaat het zelfs over 1 bestuurder op 8 (13%).

De coronapandemie speelt wellicht een rol in het feit dat mensen ook in het verkeer een korter lontje hebben.

Uit de enquête blijkt ook dat bestuurders die agressief zijn, vaker betrokken zijn in een ongeval. 61% van de bestuurders die agressief gedrag vertonen, waren de voorbije 3 jaar betrokken in een ongeval. Bij de bestuurders die zelden of nooit agressief gedrag vertonen, is dat 39%.

Op de autosnelweg irriteert gsm-gebruik achter het stuur steeds vaker

Op het middenstrook rijden, blijft het meest irritante gedrag op de autosnelweg. 25% van de bestuurders vindt dat het meest irritante gedrag.

Bumperkleven (14%) en het gebruik van de gsm achter het stuur (12%) maken de top 3 volledig. Voor het gsm-gebruik is dat een stijging van 9 naar 12%.

In Vlaanderen staat de richtingaanwijzer niet gebruiken’ in de top 3. Dat is voor 14% van de Vlaamse bestuurders de grootste ergernis. Gsm-gebruik staat op de 4de plaats en is voor 11% de hoofdergernis.

Top 3 van meest irritante gedragingen (2022)

  1. Op de middenstrook rijden in plaats van in te voegen
  2. Bumperkleven
  3. De gsm achter het stuur gebruiken

Dubbel parkeren binnen de bebouwde kom irriteert steeds vaker in Brussel

De richtingaanwijzer niet gebruiken is het meest irritante gedrag binnen de bebouwde kom voor 1 op de 4 bestuurders (24%). Op de tweede plaats staat gsm-gebruik achter het stuur (21%) en op de derde plaats een overvol kruispunt oprijden en de andere weggebruikers blokkeren (15%). In Brussel is dubbel parkeren het gedrag dat het vaakst als irritant beschouwd wordt. Op 5 jaar tijd is het percentage bestuurders dat dit de grootste ergernis vindt van 12 naar 19% gestegen.

Top 3 van irritante gedragingen binnen de bebouwde kom (2022)

  1. De richtingaanwijzer niet gebruiken
  2. De gsm achter het stuur gebruiken
  3. Een overvol kruispunt oprijden en de andere weggebruikers blokkeren

Conclusie

De coronapandemie lijkt ervoor gezorgd te hebben dat bepaalde vormen van agressie vaker voorkomen achter het stuur. Uit je wagen stappen om uitleg te geven of zelfs om je excuses aan te bieden aan een andere bestuurder is nooit een goed idee. Het feit alleen al dat je uit je wagen stapt, kan door de andere bestuurder slecht opgevat worden.

Onder alle omstandigheden zijn gezond verstand en hoffelijkheid belangrijk zodat de interacties tussen verschillende weggebruikers vlot kunnen verlopen.
Hoffelijkheid werkt aanstekelijk en zet andere weggebruikers er ook toe aan om zich ook positief te gedragen.

En vooral ook

  1. Blijf niet op de middenstrook rijden 
  2. ga niet bumperkleven!               
  3. gebruik geen gsm achter het stuur 
  4. gebruik je richtingaanwijzer (bvb bij het verlaten van een rond punt)

Agressiviteit in het verkeer: 5 tips om escalatie te voorkomen

  1. Wanneer je de irritatie voelt opborrelen, beeld je dan in dat de bestuurder die je irriteert jouw schoonmoeder of je baas is. Dat zal helpen om snel te kalmeren.
  2. Glimlachen helpt. Iedereen maakt fouten, ook jij. De meeste ‘fouten’ worden niet met opzet gemaakt.
  3. Blijf onder alle omstandigheden kalm. Als je het op je heupen krijgt, adem dan diep in en denk aan iets aangenaam.
  4. Aarzel niet om met een handgebaar iemand te bedanken of om je te excuseren. Dat kost niets en het zal anderen aansporen om hetzelfde te doen.
  5. Jouw wagen is je eerste bescherming: als de andere bestuurder toch uit zijn wagen stapt, sluit dan de deuren. Zelf uitstappen gooit alleen maar olie op het vuur.

 

bron https://www.vias.be/

Lees het volledige bericht

Sneeuwkettingen? Wat is verplicht in de auto in het buitenland en hoe plaats ik deze?

In het buitenland geldt een andere regelgeving voor wat u in uw auto moet hebben. Speciaal voor u heb ik de verplichte uitrusting op een rijtje gezet.

Sneeuwkettingen zijn soms verplicht

  • In vele landen, waaronder de traditionele skilanden, is het gebruik van sneeuwkettingen verplicht op specifieke wegen zoals bijvoorbeeld op besneeuwde bergpassen.
  • De verplichting wordt er aangegeven met een welbepaald verkeersbord en geldt voor alle type voertuigen, inclusief de 4×4, kampeerauto’s, autocars en vrachtwagens.
  • De verplichting geldt ook als de wagen voorzien is van winterbanden.

Waarom zijn sneeuwkettingen nuttig?

  • Sneeuwkettingen bieden een ideale grip op de sneeuw en worden best gebruikt in combinatie met winterbanden. In talrijke landen zijn winterbanden immers verplicht voor alle voertuigen in winterse omstandigheden.
  • De maximumsnelheid van een auto met sneeuwkettingen bedraagt zowat 50 km/uur. Die snelheid wordt doorgaans aangegeven op de verpakking van de sneeuwkettingen.
  • Sneeuwkettingen worden niet toegelaten in tunnels of wanneer hun gebruik het wegdek kan beschadigen.

Enkele tips en weetjes

  •  Sneeuwkettingen worden best gemonteerd op de wielen met aandrijving.
  • Informeer u vóór het vertrek naar de verplichtingen om over sneeuwkettingen te beschikken. De Dienst voor Toerisme van uw skistation zal u kunnen informeren over de noodzaak om over sneeuwkettingen te beschikken om het gebied te bereiken.
    Als u niet voorzien bent van de geschikte uitrusting, zal u rechtsomkeer moeten maken en sneeuwkettingen moeten kopen in een nabij gelegen autocentrale, een garage of in een “doe-het-zelf-winkel” .
  • Let wel: misschien laten de weersomstandigheden toe dat u uw bestemming bereikt zonder sneeuwkettingen te moeten gebruiken, maar dit zal misschien niet meer het geval zijn bij uwterugreis. In dat geval zal het misschien niet zo makkelijk zijn om sneeuwkettingen te vinden in uw vakantieoord!
  • Sneeuwkettingen worden verkocht of verhuurd door de meeste autodealers en bandencentra. Ga bij de aankoop of de huur van de kettingen goed na of ze bij uw wagen passen.
    Voor sommige type auto’s is het gebruik van sneeuwkettingen echter afgeraden omdat ze de wagen kunnen beschadigen.
  • Best is om thuis vóór het vertrek het monteren van de sneeuwketting op de autoband in te oefenen. Dit is niet enkel nuttig om zeker te zijn dat de sneeuwketting op de autoband past, maar ook om met kennis van zaken de sneeuwketting snel en veilig te kunnen plaatsen vanaf het ogenblik dat ze verplicht wordt.
    Veel autobestuurders trachten dit voor de eerste keer te doen langs de kant van de weg in veelal moeilijke omstandigheden en zonder enige ervaring, met alle gevolgen van dien.
    Zo krijgen de bijstandscentrales elk jaar tientallen oproepen van autobestuurders die in de sneeuw vastzitten omdat ze niet over sneeuwkettingen beschikken of ze niet kunnen monteren.
  • Zorg ervoor dat de sneeuwkettingen in de wagen binnen handbereik liggen (bvb bovenaan de bagage), voorzie degelijke (warme) werkhandschoenen en eventueel een werkkledij. Gebruik desnoods de vloermat van de bestuurder om op te knielen bij het aanbrengen van de sneeuwkettingen. Een goede zaklamp zal nodig zijn indien de kettingen ’s nachts of bij schemerlicht worden gemonteerd.
  • Haal de sneeuwkettingen van de autobanden van zodra ze niet meer nodig zijn. Ze mogen immers niet gebruikt worden wanneer ze het wegdek beschadigen.
  • Er bestaan alternatieven, zoals de “sneeuwsokken”. Deze hebben een betere grip dan winterbanden op een besneeuwd wegdek, maar ze zijn niet even efficiënt als de sneeuwkettingen. Sneeuwkettingen moeten dus gemonteerd worden als ze verplicht zijn.

In welke landen zijn sneeuwkettingen verplicht?

  • Bord-sneeuwkettingOp veel winterse bestemmingen is het verplicht om sneeuwkettingen te gebruiken of in de auto te hebben. In landen als Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk, Zwitserland en Italië gelden tijdens de wintermaanden speciale regels omtrent het gebruik en bezit van sneeuwkettingen.
  • De verplichting om sneeuwkettingen te gebruiken op bepaalde wegen wordt aangegeven met een speciaal verkeersbord  (blauw bord met afbeelding van een autoband met een sneeuwketting) langs de weg en kan ook van toepassing zijn buiten het winterseizoen afhankelijk van de weersomstandigheden.

Wij zetten daarom precies voor u op een rijtje wat deze landen precies voorschrijven.

Duitsland: Wanneer sneeuwkettingen verplicht zijn in bepaalde winterse omstandigheden, dan wordt dit in Duitsland aangegeven met een blauw bord. De maximumsnelheid met sneeuwkettingen is 50 km per uur. Bovendien is het hier verplicht om winterbanden op de auto te hebben en voldoende ruitenvloeistof.

Frankrijk: In Frankrijk mogen sneeuwkettingen enkel worden gebruikt wanneer er sneeuw op de weg ligt. Op vele wegen is het met sneeuwval verplicht om sneeuwkettingen te gebruiken. Ook winterbanden zijn bij winterse omstandigheden verplicht in Frankrijk

Oostenrijk: In Oostenrijk mogen sneeuwkettingen alleen gebruikt worden als dit noodzakelijk is en de weg niet beschadigd. Wanneer het verplicht is om te rijden met sneeuwkettingen dan wordt dat door het bekende blauwe bord aangegeven. In Oostenrijk is de aanbevolen snelheid met sneeuwkettingen 40 km per uur. Ook winterbanden zijn bij winterse omstandigheden verplicht.

Italië: Van 15 oktober tot 15 april is het in de Aostavallei en op de Brenner autobahn A22 verplicht om sneeuwkettingen in de auto te hebben. In andere delen van Italië is het niet algemeen verplicht, maar kan dat op bepaalde wegen wel het geval zijn. Dat wordt dan aangegeven door middel van verkeersborden.

Zwitserland: In Zwitserland geldt hetzelfde principe als in Oostenrijk: wanneer de toestand van de weg vraagt om sneeuwkettingen, dan zijn deze verplicht. Ook hier wordt dat aangegeven met een verkeersbord. De maximumsnelheid bedraagt 50 km per uur. In de St. Gotthard- en San Bernardinotunnel, evenals in de Selisberg, is het gebruik van sneeuwkettingen verboden.

Tsjechië: Tijdens de wintermaanden is de aanwezigheid van sneeuwkettingen in de auto verplicht, het gebruik is echter alleen toegestaan wanneer er sneeuw op de weg ligt. Daarnaast geldt van 1 november tot en met 31 maart een verplichting tot het gebruik van winterbanden. Deze moeten voorzien zijn van M+S aanduiding en een minimale profieldiepte van 4 mm.

Kroatië: Ook in Kroatië is de aanwezigheid van sneeuwkettingen in de auto verplicht. Het gebruik van de sneeuwkettingen is daarentegen verplicht wanneer er minimaal 5 cm sneeuw op het wegdek ligt. Daarnaast is er ook een verplichting tot het hebben van een sneeuwschep in de auto tijdens winterse omstandigheden.

Slowakije: In Slowakije is het gebruik van sneeuwkettingen enkel toegestaan wanneer de weg bedekt is met sneeuw of ijs. Het wegdek mag namelijk niet beschadigd raken door het onnodig gebruik van sneeuwkettingen.

 

Hoe moet je sneeuwkettingen omleggen? In deze video laten we je zien hoe je dit in een paar stappen doet. Na deze tutorial wordt sneeuwkettingen omleggen een fluitje van een cent.

 

bron

www.europ-assistance.be
https://www.sneeuwkettingenstore.com

Lees het volledige bericht

Zo kan je je belastingfactuur van 2022 nog verlichten, én met winwin voordelen voor jou!

Wie nog voor 31 december fiscaalvriendelijke uitgaven doet, kan zijn belastingfactuur van 2022 drukken. Hierbij enkele 

Via pensioenspaarplannen

Om zeker te zijn van een comfortabele toekomst, is het noodzakelijk om inkomsten te voorzien die het wettelijk pensioen kunnen aanvullen. De pensioenproblematiek treft ieder van ons. Dankzij onze expertise kunnen we u helpen om het maximaal fiscaal voordeel te halen uit uw pensioenopbouw, u een aantrekkelijke rentevoet aan te bieden en om een potentieel hoger rendement te behalen.

1/ Pensioensparen

Voordelig: Ieder jaar een belastingvoordeel van 25 of 30 % (+ gemeentelijke opcentiemen) in functie van het gespaarde bedrag elk jaar.
Met andere woorden, geen enkel ander spaarproduct brengt zoveel op! Als u het bedrag van 990 euro dit jaar spaart, levert u dat een fiscaal voordeel van 30% op, zijnde 297 euro. Een bedrag sparen tussen 990 euro en 1.270 euro levert een fiscaal voordeel van 25 %, zijnde een belastingaftrek tussen 297 euro en 317,5 euro.

Veilig: In Pensioensparen is het gespaarde bedrag (premie zonder instapkosten) volledig beschermd en ieder jaar zorgt de eventuele winstdeling voor een potentieel hoog rendement.

2/ Langetermijnsparen

Voor iedereen die nog ruimte heeft in zijn fiscale korf (vaak wanneer er (nog) geen hypothecaire lening afgesloten werd of deze al afgelost werd) en aan pensioenopbouw wil doen, is het interessant om te kiezen voor Langetermijnsparen.
Als u het maximumbedrag van 2350 EUR dit jaar spaart, levert u dat een fiscaal voordeel op van 30%, oftewel een maximumbedrag van 705​ EUR.
Het aantrekkelijke fiscale voordeel is een belangrijke reden om voor Langetermijnsparen te kiezen. Het is ook een zeer veilige formule, die meer opbrengt dan de huidige klassieke spaarboekjes: uw nettopremie is beschermt en u geniet een hoge gewaarborgde basisrentevoet.

3/ Aanvullend pensioen voor zelfstandigen

Een optimale oplossing voor de zelfstandige die hiermee 3 vliegen in 1 klap slaat:

  • een comfortabel aanvullend pensioen opbouwen
  • belastingwinst verhogen
  • sociale bijdragen verminderen

De premie wordt berekend in functie van het inkomen (maximaal 8,17 % van het referentie-inkomen met een jaarlijks plafond dat 3.302,77 euro bedraagt voor 2021) en wordt elk jaar aan het nieuw inkomen aangepast.
U kan het VAPZ gebruiken als waarborg, of om een voorschot te nemen op uw pensioenkapitaal (met een jaarlijkse betaling van de interesten), voor de aankoop, bouw of verbouwing van een woning in de EER.

—————————-

globale rechtsbijstandsverzekering

 

Een globale rechtsbijstandsverzekering voor heel het gezin die het volledige privéleven (inclusief mobiliteit) dekt in bijna alle mogelijke juridische domeinen. U hoeft dus geen afzonderlijke waarborgen rechtsbijstand Auto, Brand en/of Privéleven meer te betalen.

4/ Rechtsbijstandsverzekering

Onderschrijf een Globale Rechtsbijstand die voldoet aan de voorwaarden voor fiscale aftrekbaarheid. Bijgevolg geniet u van een fiscaal voordeel ten bedrage van 40% van de premies, met een maximum van 124 euro.

Hieronder vindt u de opsomming van de voornaamse verzekerde waarborgen. In de algemene voorwaarden onder het tabblad ‘Documenten’ leest u de omschrijving van iedere waarborg.

  1. Burgerlijk verhaal –  buitencontractuele aansprakelijkheid – voorafgaandelijke plaatsbeschrijving
  2. Medische fout – medisch ongeval niet- esthetische ingreep – esthetische ingreep
  3. Strafrechtelijke verdediging
  4. Geschil administratieve boete/GAS-bemiddeling
  5. Contractueel geschil brand- of BA-verzekeraar
  6. Contractueel geschil verhuurder gezinswoning
  7. Contractueel bouwgeschil
  8. Arbeidsrechtelijk geschil
  9. Administratief en Fiscaal recht
  10. Erf-, schenkings- en testamentenrecht
  11. Eerste bemiddeling familiezaken, eerste echtscheiding
  12. Voorschot schadevergoeding en Insolventie van derden
Lees het volledige bericht